woensdag 27 juni 2012

Woensdag 27 juni 339e dag.

Gisterenavond omstreeks acht uur waren we op de helft van de afstand naar Zuid Engeland. Beetje afhankelijk avn of we naar de Scilly´s gaan of dat het Falmouth gaat worden. Op dit moment staat er nog 521 mijl naar het waypoint volgens het log. We zitten zo'n beetje ter hoogte van de golf van Biskaje. René had gisteren ineens de geest, hij heeft een brood gebakken en yoghurt gemaakt van het laatste potje uit de ijskast. Van Peter van de ´Friends´had hij het recept en de nodige gist gekregen voor het brood en na een uurtje in de oven kwam er zowaar een mooi exemplaar uit. De yoghurt is wat dun uitgevallen maar we vinden het al heel wat. Vanmorgen weer contact met Joke van de ´Zeevonk´. Ze zeilen zo'n 75 mijl voor ons en alles is wel aan boord. Ook zij had enkele nachten geleden genoten van de fluorescerende zee. Het was ook fascinerend om te zien, een extreem lang kielzog en met de om ons heen brekende zeeën waande je in een sprookjes wereld. Zelfs bij het doorpompen van het toilet in het donker waren er allemaal 'Zeevonkjes' aldus Joke. Het SSB contact met de zeilers om ons heen is een momentje om naar uit te zien. 's Morgens om tien uur en 's avonds om acht uur wisselen we kort wat informatie uit. Posities, windsterkte en golfhoogte en vooral hoe het verder gaat. De 'Zsa-Zsa', de 'Zeevonk', de 'Friends' en de 'La gouel '
zitten op het netje. George vraagt naar de hoogwater standen van Dover en gelukkig kan René hem die geven. René heeft een route uitgezet met waypoints waar we per dag zouden zijn. Tot op heden klopt het precies. Ook de weercondities heeft hij er bij staan en dit alles geeft veel vertrouwen. We maken ons weer op voor een overkomende depressie. De barometer is in 24 uur zeven millibaren gezakt. Volgens de laatste binnengehaalde gribfiles kunnen we 30 knopen of meer aan wind verwachten. Als voorbereiding wil René vanavond een derde rif in het grootzeil en beide voorzeilen uitbomen, Mocht het harder gaan waaien mag alleen het fokje het werk doen. Het begint al te regenen, we leggen de zeilkleding vast klaar. Buiten is het nat, koud en grijs. De wind begint al aan te trekken en de golven worden alweer volwassen. Dit keer geen walvis alleen nog een zeevogel die laag over de golven scheert, het lijkt wel of ze nooit rusten en nooit eten, alleen maar zweven en kijken, de hele reis lang.