zaterdag 19 mei 2012

Vrijdag 18 mei 298ste dag.

René neemt de avondwacht tot 24.00 uur, (we hebben het nog even over donderdagavond) , dan kan hij daarna, tijdens mijn wacht een paar uur slapen. Om middernacht is het nog vier en een half uur naar de aanloopboei. Daar zou ik hem roepen om samen de toch wat lastige entree te bekijken. Als het goed is zal het dan net licht worden. Aan stuurboord van ons zit nog een zeilboot. De lichtjes van Bermuda twinkelen uitnodigend in de donkere nacht. Om 02.30 uur worden we opgeroepen door Bermuda Radio. Ze vragen ons het hemd van het lijf. Alle vragen die je normaal moet invullen bij de customs op lange formulieren moeten nu boven tafel komen. René moet z´n bed uitkomen en in de paperassen duiken en alle nummers van SSB zender, marifoon etc. doorgeven. Gelukkig blijven ze aardig en geduldig, wij ook trouwens. We worden verzocht ons bij de aanloopboei nogmaals te melden i.v.m de smalle uitgegraven doorgang door het rif. De zon is nog lang niet op maar in het oosten kleurt de lucht scharlaken rood tegen een steeds lichter wordende hemel, net genoeg om de smalle ingang veilig door te varen. Eenmaal in de kom gaan de zeilen naar beneden en scharrelen we rustig naar het douane kantoor en leggen de ´Robeyne´aan de kade voor de deur.

Achter ons komt een grote Wharram catamaran en probeert ook aan te leggen. Door de harde wind gaat de manoeuvre niet geheel volgens het boekje en we moeten bijspringen met fenders om de boel heel te houden. Het blijkt een Frans echtpaar met hun twee kinderen. In het kleine douane kantoortje, waar we met z´n allen even moeten wachten vertelt hij dat ze een wereldreis van vijf jaar achter de rug hebben en net als wij op de terugreis naar Europa zijn. Hun boot was al een keer rond geweest toen ze hem kochten en nu staan de volgende eigenaren in Frankrijk al weer te popelen om met dit bijzondere vaartuig de wereld te gaan verkennen. ´Have you been in French Polynesië' vraag ik hem. Domme vraag natuurlijk als je weet dat ze de wereld rond gegaan zijn. De ogen in zijn door zon en zout verweerde kop beginnen te glimmen, 'Of korze ai gef bien in Polynesië' en z'n vrouw valt hem bij, 'ze Pazifiek, oh la,la,la, ze moost beautifulle of ze hool triep. En ze noemen een heleboel exotische namen van eilanden als Tahiti, Bora Bora en Moorea. De ambtenaar van de douane haalt ze uit hun zoete herinneringen en overhandigt ze een lange lijst die ingevuld moet worden . Na voldaan te hebben aan alle bureaucratische verplichtingen verkassen we naar een andere kade vlak voor een restaurant. Het is inmiddels halfzeven en we verrekken van de honger. Eieren met spek gaan de pan in en even later zitten we te schranzen. We hebben 846 mijl gevaren in acht en een halve dag, geen spectaculair gemiddelde, wel blij dat we even deze tussenstop kunnen maken. Voor het weekend wordt naar weer voorspeld met regen, voorlopig maar even blijven liggen dus. Ondergetekende duikt nog even z'n kooi in om wat achterstallige slaap in te halen. René gaat de omgeving verkennen op zoek naar WiFi mogelijkheden en vers brood. In de middag maken we een wandeling door St.George, erg toeristisch maar wel heel grappig en vriendelijk. Veel Amerikanen en Canadezen. Voor hen is Bermuda maar een paar uur vliegen. Ook gaan we op zoek naar iemand die kan lassen. De brug waar de zonnecellen op zitten is op drie van de vier laspunten gebroken. René zijn provisorische reparatie is voldoende, beter echter is het om de zaak voor de oversteek goed en stevig gelast te hebben. We treffen iemand die ons belooft in de middag te komen kijken. Na snel wat boodschappen te hebben gedaan zijn we terug aan boord maar wie er ook komt , geen meneer die komt lassen. Wel staat er een vrolijke jongeman op de kade naar ons schip te kijken en even later zit hij binnen. Een rasechte Zeeuw die al zeven jaar van huis is. Direct na zijn opleiding als machinist heeft hij ouders en vriendin vaarwel gezegd en zwerft met z'n stalen zeeschouwtje met de romantische naam 'Rotop” over de wereldzeeën. Hij heeft geen gouden, maar platina handjes en vindt overal wel ergens werk. Lekkende toiletten, haperende motoren, gescheurde zeilen, halsstarrig weigerende elektronica, Martijn weet overal raad op en wat z'n ogen zien maken z'n handen weer heel. Daarbij vindt hij alles leuk, als het maar oud of stuk is. Nieuw is niet interessant, daar heeft ie niks mee. Veel te saai. In Nederland heeft hij een veertien meter lang Colin Archer stalen casco gekocht en dat wordt zijn nieuwe schip. Gelijk met ons wil hij begin volgende week met het schouwtje oversteken om het in Nederland te verkopen. Zijn vader in Bruinisse zal er voor gaan zorgen. Hij gaat alleen, misschien sla ik de Azoren wel over en zeil ik direct naar Zuid Engeland! Hij zit nergens mee. Eind van de middag stapt hij van boord nadat we nog even z'n e-mail adres hebben genoteerd. Hij wil nog even met de 'Rotop' naar een andere baai en een half uur later komt ie met vol tuig onze kant op zeilen om zijn bootje te laten zien. We liggen vlak achter een gevaarlijk rif wat nog maar net onder het wateroppervlak zit. Hij maakt een spectaculaire gijp en wil via een andere uitgang de havenkom weer verlaten. Mensen op het terras denken dat hij de uitgang via het rif gaat nemen en schreeuwen hun longen uit hun lijf om hem te waarschuwen hetgeen wij ook doen. Maar Martijn is niet gek, hij weet precies wat hij doet en stuurt behendig vlak langs de gevaarlijke ondiepte, lachend zwaait hij ons na en de mensen op het terras halen opgelucht adem, wij ook trouwens. Met happy hour komen Robert en Anna voor een rumpunch bij ons aan boord. Robert, de schrijver van het boek 'Ehe Rau' ( Tamelijk Ruw ) en zijn vriendin kennen we van ons verblijf op de Isles des Saintes waar we met de crew van de 'Nubia' op een onbewoond eilandje hebben gebarbecued. Het wordt knoepert gezellig en ze blijven maar gelijk eten. René doet z'n best en de kok wordt eer aan gedaan. Middernacht gaan ze hun eigen schip opzoeken en we spreken af nog contact te hebben over de vertrekdag. Ook zij willen snel aan de oversteek gaan beginnen.

Beer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten