dinsdag 1 november 2011

Opweg naar Kaap Verde

Zaterdag ,29 oktober 97e dag
Er staan wat mensen aan het eind van de kade te kijken naar iets waarvan wij alleen de bovenkant zien. Torenhoog priemen twee reusachtige masten boven de gebouwen uit. Dat willen we zien. Naderbij gekomen zien we een on-ge-loof-lijk mooi jacht aan de kade liggen. De bemanning, hoofdzakelijk good looking jonge kerels met fraaie kleding met de naam van deze beauty. Het is de 'METEOR' en draagt de Engelse vlag fier vanaf het achterdek. Met open monden staat een groepje zeilers zich te vergapen aan al dit moois. Honderd twintig voet lang meesterlijk vakmanschap. Je verzwikt gewoon je ogen bij het zien van de details. Dat mensenhanden dat kunnen maken. We willen er het onze van weten en vragen de bemanning het hemd van het lijf. Laat ze nou gebouwd zijn bij Huisman in Vollenhoven, die niet voor niets Royal Huisman mag heten. Doorvragen, we willen alles weten, ja Gerard Dijkstra heeft haar ontworpen en op haar maiden trip over de North Atlantic , vertelt het Australische bemanningslid, liep ze easy 22 knopen! De hele dag staan er nog enthousiaste zeilers te kijken. Laat in de middag vertrekken ze richting Florida, waar de eigenaar drie maanden aan boord komt. De rest van het jaar....?

Zondag 30 oktober 98e dag.
Onze vertrekdag voor de oversteek naar het eiland Sal, een van de Kaap Verdische eilanden. De afstand is ruim 800 mijl en we rekenen op acht dagen. Uitgaande van een gemiddelde van 100 mijl per dag. Vroeg in de ochtend ga ik voor vers brood. Gelukkig vind ik een klein winkeltje met daarachter een eigen bakkerijtje. Het meisje dat me helpt spreekt Engels op een manier die ik herken. Bij navraag blijkt ze uit Venezuela te komen. Brood wat lang goed blijft, leg ik haar uit en ze pakt wat uit de schappen. Onderwijl vraagt ze honderd uit en wil alles weten over onze reis naar Gambia en Suriname. " Crossing the ocean? Whoooo...be carefull" zegt ze en met een grote papieren zak met, geef ons heden ons dagelijks...... verlaat ik het winkeltje " Goodbye Venezuela" zeg ik, "Goodbye Holland, take care." en ze steekt haar duim omhoog. Terug aan boord hebben Coen en René al zee en zeilklaar gemaakt. Water en diesel is getankt, off we go. Vertrek uit de haven van Santa Cruz is 10.00 uur UTC. De eerste mijlen zitten we in de luwte van het eiland. Er staan wel flinke golven en we slingeren heftig. Coen en René zetten de zeilen voor een, vóór de windse koers, de passaat-look. Bezweet komen ze van het voordek. Twee voorzeilen uitgeboomd en het drie maal gereefde grootzeil strak in het midden om de ergste slingering te dempen. Dan bouwen we snelheid op en wordt het iets comfortabeler. De heftige slingerbeweging blijft echter. De Pilot waarschuwt voor acceleratie zones langs het eiland. Plaatselijk harde wind dus. Voor we het weten zitten we er midden in en geeft de windmeter 30 knopen. Gelukkig is het van korte duur, minder gelukkig is het toilet dat fors lekt. René zou René niet zijn als hij dat probleem niet direct de wereld uit wil hebben. De hele middag zit hij opgevouwen bij het w.c tje te sleutelen. En de boot maar zwaaien van links en naar rechts. Hij sloopt de hele zaak onder kermis-attractie-achtige omstandigheden, een hele emmer vol natte onderdelen als resultaat. Coen geeft aanwijzingen en gereedschap aan. Voor happy hour zit alles weer in elkaar, je moet ook van alles verstand hebben! Het wordt snel donker. Tenerife was al lang uit het zicht verdwenen, nu komt het gewoon weer terug in het zicht. De duizenden lichtjes van Playa Americanos schitteren tegen de donkere hemel. Tijdens mijn wacht een licht aan de horizon voor ons. Het verplaatst zich niet, we hebben 800 mijl open zee voor ons dus land kan het niet zijn. Wanneer René om 04.00 uur overneemt blijkt het een groot zeeschip. De lichten dubbel rood in top ( niet manoeuvreerbaar) Op de AIS: bij destination: For Orders. Ze laten zich gewoon drijven op 100 mijl uit de kust in afwachting van nieuwe lading. Ja, zo sparen ze havengeld uit. Slapen gaat nu moeilijk, we hebben er alle drie last van, voor de rest is het leven aan boord draaglijk. In het oosten breekt de lucht en een flauw licht kleurt de horizon, nog even en we hebben ons eerste etmaal op weg naar de Kaap Verde erop zitten. We klokken 143 mijl
Beer..

4 opmerkingen:

  1. He broer, wat hebben jullie het leuk. Enige jalouzie is op zijn plaats! En het gedicht! Geweldig, je kan er wat van. 100 dagen alweer in dat notedopje met 3 man. Leuk ook dat de vrouwen er waren. Kreeg nog een mailtje van Madee, ze was aan het schilderen! Dus je komt terug in een paleisje. Wij zijn ons huis aan het verbouwen. Gister zijn er 2 heipalen geslagen van 21 mtr voor de aanbouw bij de keuken. Die wordt met 2 meter verlengd. Dan een nieuwe keuken erin. Een groot Smeg fornuis, een betonnen blad etc. Zal best leuk worden. ook de 2 toiletten worden vernieuwd, de parketvloer, het schilderwerk etc. De muur tussen keuken en woonkamer verdwijnt ook. Kortom een ander huis. We gaan even logeren bij schoonmoeder vanwege de enorme stoftroep.
    Vivje zit nog in Australie en komt eind deze maand terug. Dat kleintje van haar loopt al. !!
    Roos en Jim ook allemaal ok. Ze zit lekker in d'r nieuwe huis in kralingen.
    Vorig weekend heb ik met 2 vrienden de boot naar de winterstalling gebracht in Heeg. 1e dag vanaf Rotterdam over de Lek en adam rijnkanaal (saai) naar Muiden. Gezellig gegeten bij Graaf Floris. De volgende dag naar Enkhuizen. Daar maakten we vast aan het schip van Wubbo Ockels! Niet echt mooi. Wel interessant. Volgende dag naar Stavoren. Daar hebben we fietsen gehuurd en zijn naar Hindelopen gefietst. Heel leuk plaatsje ook. Hebben het schaatsmuseum bekeken en een visje gegeten. Maandaochtend vroeg op weg naar Heeg en nu ligt ze netjes in de verwarmde hal.
    Volgend voorjaar kunnen we dan lekker varen in friesland.

    Hou zee en tot schrijfs

    Paul en Jon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat toilet.......heb er nog even het vorige gedicht over gelezen.Blijft een aandachtstrekker maar gelukkig weer opgelost. Heb zelf ook geklust, zit zeker in de familie. Onze Roomba(stofzuiger) deed het niet meer. Heb alles uit- en weer in elkaar gezet, schoongemaakt, schroefjes los en vastgedraaid, radertjes eruit en er weer ingezet en kiloos stof verwijderd tussen de borstel radertjes. Geen schroefje overgehouden en hij loopt weer als een zonnetje. Dus als jullie nog iets te klussen hebben.......
    Liefs Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helden zij jullie!! liefs Paul & Fem

    BeantwoordenVerwijderen