zondag 24 juni 2012

Zondag 24 juni, 336e dag.

De harde wind van gisteren en vannacht hebben ons in een etmaal 144 mijl verder gebracht. Als een niet in toom te houden paard ging de 'Robeyne' er vandoor. Vooral gisterenavond met de zon nog volop in de kuip liepen er indrukwekkende golven onder ons door. We zitten op de rand van een hoge luchtdruk gebied, 1019 millibar terwijl een depressie van 1001 millibar ons links inhaalt. De kern ( was een tropische storm met de naam Chris) ligt overigens wel 500 mijl West van ons en is maandag voorbij. Tegen die tijd varen we naar de kern van een hoge luchtdruk gebied bij Biskaje en moeten we, als we niet uitkijken motoren. Nautisch meteorologisch balanceren, aldus René. Om acht uur vanmorgen nam ik zijn wacht over en kon hij nog wat gaan slapen. Er was niets bijzonders te melden, geen schepen in de buurt, koers 55 graden en een stabiele wind, kracht vijf tot zes. Wel fris in het kuipje en na rond gekeken te hebben nestelde ik me met E-reader op de bank. Verdiept in het verhaal werd ik plotseling opgeschrikt door een hard sissend geluid. Het was anders dan brekende golven. Binnen twee tellen ben ik aan dek en sta oog in oog met een enorme potvis. Het gigantische dier zwemt op z'n dooie gemak vlak naast onze boot en ik bedoel echt vlak naast. Gewoon enkele meters. Dan doe ik iets stoms, in plaats van te kijken naar dit prachtige zoogdier van de diepzee en de beelden tot me door te laten dringen, ga ik terug in de kajuit om de camera te pakken en gelijk René maar wakker te maken. Als we even later boven komen horen we haar aan de andere kant, ze is blijkbaar onder de boot door gezwommen, nog blazen en daarna zien we niets meer. Wat een prachtig cadeautje voor de zondag morgen. Om tien uur contact met onze mede zeilers via de SSB en kunnen we ons enthousiasme over de ontmoeting met walvis overbrengen. Beide schepen hebben nog meer wind ervaren als wij en de 'Zeevonk' liep uren lang 10 knopen, aldus Joke. Ook de 'Zsa-Zsa' zat in 30 knopen wind en hebben driftig moeten reven. De rest van de dag is grijs, er begint een hoge deining te lopen maar we houden het droog in de kuip. We hebben al flink wat mijlen afgesnoept van de afstand naar Zuid Engeland. Nog 920 mijl te gaan volgens het log van 16.00 uur. Nog maar een rijmpje uit Hollands Glorie van Jan de Hartog:

De zeemeeuw vliegt, de walvis zwemt
De bootsman vloekt, de kok wast zijn hemd
Zo is het geweest en zo zal het blijven
De zeeman arm en vals de wijven.....

Beer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten