Van woensdag 18 april 268ste dag tot
vrijdag 20 april 270ste dag.
Als het licht wordt, zo rond half zes,
zit ik in de kuip te kijken naar de beroemde trap. We liggen
behoorlijk te schommelen op de oceaan deining maar we merken het niet
eens meer. De trap, gedeeltelijk uitgehakt in de rotsen telt 524
treden. Eeuwenlang was dit de enige toegang tot het eiland. Vanaf
een meestal ruwe zee moesten de goederen aan land gebracht worden en
al het bouwmateriaal op mankracht de trap op. Maar ook een piano en
die slecht ter been zijnde pastoor!
We kijken naar de kust en zien dat de
hoge deining op het stenen strandje bruisend te pletter loopt.
Kunnen we daar landen met ons
rubberbootje? We twijfelen, een andere mogelijkheid is er niet, ja ,
weer de hele dag op de boot blijven en de vooruitzichten voor de
komende dagen geven een zelfde weerbeeld. We gaan ervoor, paspoorten
om in te klaren, fototoestel en filmcamera gaan in een waterdichte
zak en we varen door de hoge golven naar de rotsen. Het ziet er
angstaanjagend uit, vlak bij de landingsplaats liggen grote stenen
net onder water. We kunnen nog terug maar we doen het niet, een hoge
golf gooit ons letterlijk de stenen op. Ineens is er overal water en
René er half in.
Voor we het weten rolt er weer
schuimend een tweede golf achteraan. We trekken 'Dame Blanche' de
stenen op en staan hijgend op de kant. Het bootje is nog heel, René
niet. Behoorlijke schaafwonden tekenen zijn been en hij is kopje
onder gegaan. Dit hadden we dus niet moeten doen, is ons eensluidende
commentaar. De kleren worden uitgewrongen en weer aangetrokken. We
beginnen aan de beklimming van de 524 treden.
Achterom of naar
beneden kijken durf ik niet en na een kwartier staan we boven. Een
smalle betonnen weg brengt ons naar het dorpje. Saba is een tropisch
eiland waar de doorsnee toerist helemaal niets te zoeken heeft. De
overweldigende natuur en de, volgens ervaren duikers, fabelachtige
onderwaterwereld, zijn een zorgvuldig gekoesterd geheim. Hier géén
grote hotels, winkelstraten, casino's of zwemparadijzen. Niets van
dit alles. Het stille dorpje Bottom ziet er uit alsof de tijd heeft
stilgestaan. De Sabanen noemen hun eiland 'The unspoiled queen'. De
amper dertien vierkante kilometer die het eiland groot is wordt
bewoond, niet bevolkt! Het verschil is een verademing. Toen Columbus
in 1493 op ontdekkingsreis Saba passeerde, zag hij niets in het
piepkleine berglandschap zonder natuurlijke haven. Sinds 1816 behoort
Saba definitief tot het Koninkrijk der Nederlanden. De eerste
verharde weg kwam in 1943, de eerste auto in 1947 en in 1959 landde
er voor het eerst een vliegtuig. Tot 1960 straatverlichting op
kerosine maar niet langer dan van 18.00 tot 21.00 uur en bij volle
maan helemaal geen verlichting! Zo staat het allemaal in de brochure
van het toeristen bureau maar zo voelen en beleven we het ook. Wel
horen we veel Amerikaans en nauwelijks Nederlands spreken. In
tegenstelling tot andere eilanden van de Nederlandse Antillen wordt
hier geen Nederlands meer onderwezen op de school. Met een taxi laten
we ons naar het andere plaatsje brengen, Windwardside. Tot de jaren
vijftig was er geen weg tussen de twee enige plaatsjes op het eiland.
Slechts een steil bergpad verbond het ene dorp met het andere. Een
zekere Jozef Hassel nam een schriftelijke cursus wegenbouw, die
vanuit Nederland werd opgestuurd en in twintig!! jaar tijd legden de
Sabanen met bloed ,zweet en tranen hun eigen weg aan. Zo ging het ook
met het vliegveld, ze vroegen een piloot uit St.Barts om eens te
kijken of er ergens een stripje kon worden aangelegd. Er was één
kleine rots die ze geschikt konden maken en dan zou hij het wel
proberen. Ze egaliseerden de rots, vulden de gaten en piloot Remy
zette z'n vliegtuigje veilig op de rots. Het huidige vliegveld is nog
steeds waanzinnig kort, het is alsof je op een vliegtuigmoederschip
landt. We wandelen door het schone en sfeervolle dorp,verzamelen wat
info bij het Saba Tourist Bureau, verorberen een pizza en nemen een
bergpad voor de terugweg naar Ladder bay. Tijdens de mooie wandeling
door de ongerepte natuur loop ik maar steeds aan de terugtocht te
denken. Straks moeten we weer met ons kleine bootje door de branding.
Als de swell erger geworden is kunnen we helemaal niet naar ons schip
en moeten we onderdak gaan zoeken. Het is vele zeilers overkomen!
Gevangen op Saba voor meerdere dagen?, er zijn slechtere plekken. De
golven zijn niet erger geworden en we bereiden ons voor. We tellen de
golven en proberen er een cyclus in te ontdekken. Na drie hoge komen
er weer een paar minder agressieve. We denken het te weten maar dan
ineens klopt er weer helemaal niks van. Weet je wat, gewoon gaan. We
tillen de dingy over de stenen naar het water, peddels in de hand en
springen op een moment dat we denken dat het kan in ons nietige
bootje. Niet dus, twee grote branding golven en we zitten tot ons
middel in het water. “Peddelen”roep ik en uit alle macht proberen
we van de kust af te komen, het lukt, alleen het motortje heeft een
opdonder gehad en wil niet meer in de vaar stand. Als we aan boord
komen moeten we wel lachen, heftig allemaal, toch moeten we dit nooit
meer zo doen. Een aantal jaren geleden is op deze zelfde plaats een
Franse zeiler om het leven gekomen, die minder geluk had dan wij.
Die zelfde avond besluiten we niet
langer te blijven en de volgende dag vroeg te vertrekken.
Zodra het begint te dagen zijn we op om
de voorbereidingen te treffen, bootje aan dek en vastsjorren,
patrijspoorten dicht, het waait altijd harder dan je denkt, route
uitzetten en natuurlijk thee zetten. Tien over zes verlaten we de
bijzondere plek onder de hoge rotsen van Saba. De afstand naar
St.Maarten is dertig mijl, maar we moeten kruisen en we gaan derhalve
maar uit van de dubbele afstand. Het wordt een mooie tocht en
stilletjes zitten we te genieten. Een vis aan de hengel zorgt voor
enige beroering. Als René hem binnenhaalt valt ie terug in het
water, hij heeft de helft van het kunstaas afgebeten. Wel zagen we
dat het een flinke barracuda was en die hebben hele scherpe tanden!
Vroeg in de middag zijn we al bij de westpunt van het eiland, het
Franse gedeelte en nog lang niet in Philipsburg, de hoofdstad van het
Nederlandse gedeelte. Daar komen we, na nog drie slagen gemaakt te
hebben op happy hour tijd de prachtige turquoise baai binnenzeilen
en ankeren vlak voor het spierwitte strand. Muziek uit de
strandtentjes schalt over het water. Als we van ons biertje zitten te
genieten vertrekken de drie enorme cruiseschepen waar we langs voeren
toen we de baai in kwamen. De één na de ander glijdt statig weg van
de cruise terminal. De 'Maasdam' is erbij van de Holland Amerika
lijn, maar in vergelijk met de grootste is ze maar heel bescheiden
van afmeting. Nee, die allergrootste, de 'Allures of the Seas' heeft
achter een soort atrium, je kunt er helemaal inkijken en met de
verrekijker zien we een klimwand van misschien wel dertig meter hoog,
't moet toch niet gekker worden!
Vrijdag alweer en eerst maar naar de
immigration, dan drinken we koffie in 'Hard Rock Café St. Maarten'
met uitzicht over de baai en lopen door het luxe stadje, duty free is
St.Maarten en dat is te merken, overal juweliers, dure boetieks en
andere erg luxe winkels. Wij hebben geen lieve echtgenote bij ons die
we eens even willen verwennen met zo'n glimmerikje, nee het worden
twee paar, super goedkope, afschuwelijk gekleurde, totaal niet bij
zijn kleding passende Crocs voor René in een uitverkoop winkeltje
voor de prijs van een cappuccino en hij weet er ook nog de helft
vanaf te krijgen! De rest van de middag is voor boodschappen doen en
de voorraad voor de oversteek in Mei van wellicht dertig dagen aan te
vullen. We inventariseren wat we hebben en zetten alles even op de
tafel om een goed overzicht te hebben. In de kajuit is het 32 graden
en we zijn blij als we ermee klaar zijn. In windstiltes terecht komen
is tot daar aan toe, zonder eten komen te zitten laten we niet
gebeuren.
Beer.
prachtige foto's weer, en ja duty free was wel wat voor mij geweest. Wat een avontuur met het bijbootje naar de kant en dan die trap nog. Beer je bent heel wat aan het overwinnen, ga door, doe ik ook. Marijke is inmiddels bij jullie, fijne tijd samen en nog even niet aan die terugreis denken, neem het er nog maar van.
BeantwoordenVerwijderenheel veel liefs van Madee