maandag 30 april 2012

St. Maarten en Britse maagden


Zaterdag 21 april 271ste dag.
Zitten we net met een kop thee in de kuip, de slaap nog uit onze ogen te wrijven, als we in de verte een bekend schip uit de haven van St.Maarten zien komen. Dat is toch de boot van Richard? Hij heeft ons blijkbaar ook al in de smiezen en wijzigt zijn koers in onze richting. Dichterbij gekomen zien we dat onze solo zeiler niet meer alleen is! De afstand tussen de schepen is zodanig dat we kunnen stellen dat hij een goede smaak heeft, het is hem gelukt de mooiste bloem uit de Carieb te plukken. Goede vaart kerel, witte broodsweken op het water? Of worden het bruine bolletjes? Heeft hij haar toch overgehaald mee te zeilen naar Holland? We zullen ze waarschijnlijk niet meer zien. Zo gaat dat met zeilers onderweg. Heftige, intensieve contacten, daarna vaart ieder zijn koers.
In de middag gaan we met de dingy naar Simpson bay lagoon. De winkel van Budget Marine is onze verblijfplaats voor de middag en er worden allerhande noodzakelijk dingen aangeschaft om het leven aan boord aangenamer, veiliger en comfortabeler te maken. Alles, maar dan ook alles is er te koop net als in de luxe supermarkt waar we later in de middag onze voorraad aanvullen. Wat een verschil met sommige andere eilanden. St.Maarten is duidelijk erg welvarend.

Zondag 22 april 272ste dag.
Het is echt zondagochtend, er komen veel boten door de brug die duidelijk voor een dagtochtje het water op gaan. Er is zelfs een houten Valk zeilbootje bij, alsof we op een zomerse dag in Friesland zijn. Dan zien we ook de 'King's Legend' een oude Whitbread Round the World racer, destijds de belangrijkste tegenstander van Connie van Rietschoten met zijn 'Flyer'. De laatste won uiteindelijk de race na een uitermate spannende eindstrijd. Een enthousiaste Nederlandse zakenjongen heeft de 'King's Legend' , die zwaar verwaarloosd ergens lag te liggen, gekocht en haar een complete refit laten ondergaan. Een nieuw leven dus voor dit legendarische schip dat vlak bij ons het grootzeil zet ,even later de genua uitrolt en zich snel uit de voeten maakt. Dat is ze aan haar reputatie wel verplicht trouwens! Wij gaan ons klaarmaken voor de negentig mijl naar de BVI ( British Virgin Islands)
De wind is ons zeer gunstig gestemd en het belooft een prachtige tocht te worden. Het water is van een ongekend diep blauwe kleur en als een zwaan glijdt de 'Robeyne', de vleugels wijd gespreid door de Caribean Sea. Met happy hour komen koude Budweisers verkoeling brengen en maken we samen een maaltijd klaar. De wachten voor de nacht ingedeeld, vier op, vier af, kletsen nog wat tot de eerste z'n kooi induikt. De lichten in de kajuit gaan uit en het driekleuren toplicht aan. De nacht is zwoel en boven ons miljarden sterren waarvan enkele de moed opgeven en met een lange staart richting aarde tuimelen. Als we op onze oversteek naar de Azoren zulke omstandigheden krijgen zou het wel heel mooi zijn. Maar als we het goed bestudeerd hebben, moeten we het daar van de depressies hebben om naar het westen te komen. Het is puur genieten en met een rustige vier knopen snelheid komen de Maagdeneilanden gestaag dichterbij. Gorda Virgin is het eerste eiland dat we willen aanlopen en in de baai voor het plaatsje Spanish town voor anker gaan. Op de kaart zien we dat we daarvoor door een smalle doorgang tussen de rotsen moeten. Hazardous Area/off limits staat er in de pilot. Toch moet het kunnen. Gelukkig is het al volop licht als we bij 'The Blinders' komen, zo heten de gevaarlijke rotsen die net onderwater liggen. Aan beide kanten zien we de branding en terwijl ik beneden de digitale zeekaart in de gaten houd stuurt René op zicht de 'Robeyne' behendig door de passage. Was ff goed opletten, dat wel, en even later zeilen we door de 'Sir Francis Drake' channel. Het is direct merkbaar dat dit een zeilvakantie gebied bij uitstek is. Bij de bekende duik en snorkel plekken liggen tientallen boten voor anker. De meeste zijn huurschepen en we zien de naam 'Sunsail' veelvuldig voorbij komen. Rustig zeilen we door naar St.Thomas bay en gaan voor anker net even buiten de vaargeul die naar de marina gaat. Zwemmend checken we of onze Rocna zich goed heeft ingegraven en na goedkeuring kan het logboek worden bijgeschreven.
Maandag 23 april 273ste dag.
Eerst maar even naar de immigration om in te klaren en een biertje in de jachthaven. De rest van de dag en avond zijn voor klusjes, financiën, blog, lezen en zwemmen.

Dinsdag 24 april 274ste dag.
Vandaag komt Marijke! We moeten daarvoor nog even naar 'de overkant', naar Beef Island en wel ankeren in de Trellis bay, daar liggen we dan op loopafstand van het vliegveld waar ze om halfzes zal aankomen vanuit St.Maarten, waar ze vijf uur heeft moeten wachten voor de aansluiting naar hier. En dat na een vlucht van acht uur vanuit Nederland. Op ons gemak motoren we naar de overkant om de accu's een beetje bij te laden en gaan na anderhalf uur in de druk bezette baai voor anker. Zo, eerst maar eens even goed opruimen en schoonmaken, er komt tenslotte een vrouw aan boord! Ruim op tijd zijn we daarmee klaar en lopen naar het moderne vliegveld. In een launch op de tweede verdieping kunnen we de vliegbewegingen goed volgen en een kleine tien minuten later dan gepland zet de piloot het toestel netjes aan de grond en taxiet precies voor het raam waar we staan te wachten. Bij het uitstappen heeft Marijke ons al snel in de gaten en we zwaaien haar welkom. De douane geeft weinig oponthoud en niet veel later kan René haar in zijn armen sluiten.
Aan boord gaat haar bescheiden koffertje open en worden we verwend met de meegebrachte spullen. Voor René, voor de boot eigenlijk, een nieuwe Simrad Autopilot, een rvs gasdruk regelaar en voor hemzelf een doos vol Venco zoete drop. Voor ondergetekende, ook een beetje voor de boot, een nieuwe Acer laptop als back-up, en voor mezelf een E-reader voor de lange nachtwachten straks op de oceaan, een pak met kindertekeningen van de kleinkinderen voor 'Opa boot', lieve brieven en natuurlijk ook voor mij Venco drop, maar dan de zoute versie. Dank Madee voor al de moeite, dank kinderen voor de mooie tekeningen, nog maar honderd nachtjes slapen dan is opa boot weer thuis!
Beer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten