zaterdag 14 mei 2011

Het rondje rond

Woensdag is voor ons de vertrekdag voor de thuisreis. Een bezoek aan de havenautoriteiten, nog twee enthousiaste clubleden die de Robeyne kwamen bewonderen te woord staan en op weg de Wash uit; met een lang rak naar Nederland. We hebben volgens het boekje 185M voor de boeg met een mooie windvoorspelling: 3-4 bft. uit zw-w, met een mooi zonnetje later wat wolken.
De zeehonden keken loom op en we werden uitgezwaaid door vriendelijke wandelaars. De Wash was goed voor ons met mooi weer, leuke bries, goede ankerplekken en volop zeehonden. Alle tijd voor lezen, een goed gesprek en lekker eten.
We kozen voor een route onder de kust door vlak bij Cromer langs. Zo nu en dan een visserman. Op de hoek kwamen de grote boten op hun routes van en naar Hull voorbij. Nooit een probleem. De wind varieerde van pal achter tot mooi halve wind met een kracht tot max. 5 bft. Heerlijk relaxed!
Halverwege de oversteek naar Den Helder berekende we dat we weer in een onverlicht Molenrak zouden komen met redelijke kans op stroom tegen. We besloten de koers te verleggen naar IJmuiden; iets langer en net iets gunstiger voor de wind. Bij Breeveertien viel de 2e nacht (22:00) en bleek het super druk met boten die links en rechts voorbij gingen. Never a dull moment. Daarna nog een windmolenpark ontwijken en rechte koers naar de havenhoofden.
Binnen voeren we bijna over een ankerboeitje van een baggeraar en beklaagde de verkeersdienst zich erover dat we kanaal 61 niet uitluisterden. Zij hadden ons meermaals proberen te bereiken om te waarschuwen... wij scharrelden netjes op eigen kracht naar de sluis. 4:00 geschut en daarmee het zeezeilen weer afgesloten.
Na de sluis aan de kade een plekje gevonden om te overnachten.
Vrijdag 13 mei om 9:00 voeren we op de motor naar de Oranjesluis met onderweg een zonnetje en ontbijt. Nu varen we over het Markermeer voor het lapje naar Lelystad.
We hopen deze tocht thuis in aanwezigheid van onze dames met een etentje af te kunnen sluiten.
Lessons learned:
De Robeyne heeft deze ca. 400 M zich prima gehouden en de bemanning ook. Deze combi lijkt wel klaar voor weer een leuk tochtje. Het wachtsysteem, 4 uur op en 8 uur af, werd niet rigide gehandhaafd en functioneerde prima.
Enige punten van aandacht:
1. De muziekkeuze van een van ons kan een probleem worden.
2. Zonder windmolen gaat de accu maximaal twee dagen mee.
3. Coen wil een extra kaasschaaf.
4. Beer wil een kastje en een klein vuilnisbakje
Rene

2 opmerkingen: