zaterdag 7 mei 2011

Een weekje proefzeilen

Inmiddels zeilen we in het zonnetje. Net over de traffic lanes richting the Wash of Hull. We hebben een licht achterlijk windje en Coen probeert een visje te vangen. Gisteren pas laat in de middag vertrokken; na de boodschappen was het wachten op Coen daarna nog de zeiltjes vervangen en op weg. De wind was inmidddels behoorlijk in gekakt en we dreven lang in de buurt van het Commisarislicht. Na lang dobbereb besloten om te motoren, maar de motor beslootna enig gepruttel redelijk definitef te stoppen. De nieuw geinstalleerde filters leken goed en we konden geen lekken vinden. De dieselpompen (zowel de ontluchtingspomp als de opvoerpomp van de motor) om de boel te ontluchten functioneerden ook prima. Mogelijk dat de afsluiter van de ontluchtingspomp iets open stond en dat er zo lucht aangezogen werd. Alles goed sluiten en de motor liep weer als een naaimachientje.
In de vooravond stak de beloofde lichte bries op uit ZO. Met de voor zeiltjes in passaat stand liepen we keurig met 4 later 3 knopen richting den Oever. Coen en Benard wilden beiden al snel de kooien uitproberen en zo voer ik rustig door de nacht. Vlak bij de aanloop van Den Oever zouden onverlichtte tonnen moeten liggen en ik had er nogg geen gezien! B en C kwamen en mee kijk en B vond de meeste. Na schutting direct door het Visjagersgaatje en was het om 3:00 tijd voor mij om te slapen.
We voeren mooi op zeil en stroom het zeegat uit. Het molengat bleek niet verlicht maar B en C voeren de Robeyne netjes naar buiten.
Nu 11:00 zeilen we weer met passaatzeiltjes heerlijk in de zon en wordt de zonnebrand op gezocht.
Rene.

Zo is het maar net! Het zeemansleven kan heel hard zijn, maar het hoeft niet.
Het was leuk te ervaren dat Coen en Rene vannacht gewoon door wilde varen. Ik zelf zit nog wat vast aan het idee om 's avonds in een haventje te liggen, wat ik als ik met Madee vaar ook meestal doe.
Maar dit zijn twee doorgewinterde zeelui, die rammen door, honderden mylen als het moet, ook als het niet moet denk ik.Over het wad door de nacht blijft een kwestie van goed opletten en ik was zeer verbaasd dat toen we het Marsdiep verlieten, het Molengat ri open zee totaal onverlicht was.
Wel merkte ik, toen we met de schijnwerper de onverlichte boeien zochten om te voorkomen er tegen aan te knallen, ze reflecterend groen en rood zijn.Verder voel ik me uiterst safe met zoveel maritieme know-how a/b.Rene is een alleskunner en alwetend.Coen heeft een professionele maritieme achtergrond, heeft als stuurman gevaren en dat is te merken.Vergeleken met deze twee kanjers ben ik maar een zoetwatermatroos, maaaar..ik hoop snel te leren als voorbereiding voor onze grote reis naar de Carieb
Beer

Het is allemaal netjes verteld door de heren maar het is de
de waarheid.Tot nu is er nog niemand vervelend maar ja de test is nog maar net begonnen.Het weer is super en de stemming is opperbest.Straks eerst maar eens afwassen,als je te lang dezelfde kopjes,bestek borden etc. gebruikt koekt het zo aan.Een beetje zoutzuur met dreft doet wonderen.Er zijn inmiddels een paar uitgeputte duiven geland dus de soep zal in ieder geval goed smaken vandaag.En zo slaan wij ons erdoor.

Coen
et

Geen opmerkingen:

Een reactie posten