dinsdag 19 april 2011

18-04-2011 8:00

Het zonnetje schijn weer en de wind is gaan liggen. We motor 24 M van N Shipwash. Dit is de derde dag van de Inslingertocht 1e editie met de schepen La Quinte, Zilt, Zwarte Honde en Robeyne. Eergisteren voeren we, Jack en Rene op de Robeyne, Parkhaven uit met een zwak zonnetje en lichte wind tegen naar de Sixhaven. Na de nodige uurtjes motoren stond bij de Oranje sluis Reinier van de Flits klaar om de lijntjes aan te pakken. La Quinta en de Zilt zaten resp. een en twee schuttingen voor ons, Don met de Zwarte Hond zou later vertrekken en uiteindelijk s'avonds in de Sixhaven aankomen. Wij hebben nog voor de Schellingwouder brug 80 L diesel getank; er beloofde dit weekend weinig wind....
Met de bemanning van de Zilt en La Quinta bezochten ik s'avonds nog de Ierse kroeg in een zijstraatje van de Zeedijk. Gezellig! In het er tegenover liggende hotel bleken David (opstapper bij de Zilt) en Mariolijn elkaar 15 geleden ontmoet te hebben. Daar hebben we er dus een op gedronken.
Zondag op cristelijke tijd vertrokken richting Ijmuiden. Op zee konden we zowaar mooi zeilen met N 3. De Zilt ging er als een speer vandoor en was al snel alleen nog op de ais te zien. De La Quinta zagen we wat langer; maar goed ook want hun ais-transponder deed het niet goed....
In de vooravond kregen we contact met de Zwarte Hond waar Don na enige verkeerde posities hun "sextant positie" door gaf; ca. 6 mijl achter ons. Zij gingen als een speer en zouden ons in de loop van de nacht inhalen. Het zicht was beperkt: aanvankelijk tot 2 M, later beter maar we zagen geen mede-inslingeraars meer.
Tot 2 uur draaide ik de eerste wacht waarin ik een positierapport via winlink verstuurde (zie onder de tap positie) en verder relaxed naar de Ipod luisterde. Een mooie volle maan en rustige nacht met afnemende en ruimende wind. Om 2 uur nam Jack de wacht over en ik hoorde hem al snel de motor bijzetten. De snelheid zat al enige tijd ruim onder de 3 knopen; dat ging hem te langzaam. Het gepiep van een GMDS-noodoproep van de marifoon maakte me om 6 uur wakker. We zijn er niet achter gekomen wat er met de betreffende visser aan de hand was.
Inmiddels wint de zon aan kracht en kan de kachel uit. Een mooi windje voor het laatste stukje zou wel mooi zijn. Door de geringe vaart zullen we op de Orwel de stroom tegen krijgen. Dan is Ipswitch nog een end.